2014-02-11 (di 5 dhj) Paus Franciscus, De wolk van God omhult de mens

 

Rome (ZENIT.org)

 

« De liturgie is de tijd van God, de ruimte van God, zij is de wolk van God die de mens omhult », zei paus Franciscus die uitnodigt « deel te nemen » aan de H. Mis en er niet “aanwezig” te zijn en het uur in het oog te houden.

De Paus gaf commentaar bij de eerste lezing waar de Heer als een wolk neerdaalt in de tempel (1 Kon. 8,1-7.9-13). Hij merkte op dat God tijdens een theofanie “op een andere manier spreekt dan door het woord: het is een andere aanwezigheid, dichterbij, zonder bemiddeling. Het is Zijn aanwezigheid”.
En “dat gebeurt tijdens de liturgieviering”, want “liturgie is de tijd van God, de ruimte van God, de wolk waarmee God ons allemaal omringt”.
“De liturgische viering is geen goede sociale daad; geen verzameling van gelovigen om samen te bidden. Het is iets anders. In de liturgie is God aanwezig, de aanwezigheid van de Heer is werkelijk reëel.”
De H. Mis is evenmin “een reproductie of voorstelling van het laatste avondmaal van de Heer: zij is het avondmaal van de Heer. Het is werkelijk een herbeleving van de passie en heilsdood van de Heer”.
Volgens de paus is de H. Mis “een theofanie: de Heer maakt zich op het altaar zichtbaar om aan de Vader aangeboden te worden voor het heil van de wereld”. Daarom kan een christen niet zeggen dat hij “bij de Mis aanwezig is”: “naar een Mis wordt niet geluisterd, men neemt eraan deel, men neemt deel aan het Verlossingsmysterie”.
In de plaats van “naar zijn uurwerk te kijken” en “de minuten af te tellen”, zoals soms gebeurt, is een christen geroepen “binnen te treden in de ruimte van God, de tijd van God” want in de liturgie “komt God naderbij”.
“Liturgie is binnentreden in het mysterie van God, zich naar het mysterie laten leiden en in het mysterie zijn” en niet “op bezoek gaan bij de paus in de Mis in Sint-Martha want dat maakt elke morgen deel uit van de toeristische rondrit in Rome”.
De paus herinnerde zich een lied tijdens de voorbereiding op zijn eerste communie, dat zegt dat het altaar door de engelen bewaakt werd om “de glorie van God, de ruimte van God, de tijd van God” te markeren. En wanneer tijdens de repetities de hosties aangebracht werden, werd tot de kinderen gezegd: “deze hosties zijn niet degene die jullie zullen ontvangen: deze hebben geen waarde, want er zal een consecratie zijn!”.
De paus besloot met een uitnodiging “aan de Heer deze “zin voor het sacrale” te vragen, die doet begrijpen dat thuis bidden, in de kerk bidden, de rozenkrans bidden, mooie gebeden opzeggen, de kruisweg doen, de Bijbel lezen … één zaak is, de Eucharistieviering is iets anders. De Eucharistieviering doet binnengaan in het mysterie van God, deze weg die de mens niet onder controle heeft”.

 

Vert. Maranatha-gemeenschap